Какво е значението на желязото за нашето здраве и от къде да го набавяме?

11 апр., 2019

Author:

no comments

Прекомерното количество на желязо в организма, както и неговата липса могат да доведат до негативни последствия за здравето на човек. Липсата на желязо води до анемия, раздразнителност, главоболие, прекалена умора. Липсата на желязо може да е причина за някои сърдечно-съдови заболявания, да причини  хемохроматоза и др.
Желязото е изключително важен като част от хемоглобина. Хемоглобинът помага на тялото да диша в буквалния смисъл на думата. Той подхранва всяка клетка в организма с кислород.

Нека разгледаме някои храни, които се отличават като прекрасен източник на желязо за организма.

Магданоз

Магданозът има високо съдържание на минерални вещества, по-специално на така важните желязо, калий, калций, фосфор и цинк.  Той съдържа две групи съединения, които оказват уникален здравословен ефект върху организма. Първата група са флавоноидите апигенин, апиин, крисоериол, лутеолин, а втората –  етеричните масла, съдържащи субстанциите миристицин, лимонен, еугенол и алфа-туйон. Миристицинът подпомага свързването на ензима глутатион с окислените молекули, които, ако останат свободни, увреждат организма.

Съдържание на желязо в 100 гр. магданоз – 97.86 мг.

Канела
Канелата е една от най-старите известни подправки. Тя е спомената в Библията и е била използвана в древен Египет не само като напитка, за аромат и в медицината, но и като средство за балсамиране. Считана е дори за по-ценна от злато. Около това време, канелата става популярна и в Китай. В последствие канелата става една от най-популярните подправки и в средновековна Европа. Поради своето търсене, канелата е една от първите редовно търгувани стоки между Близкия Изток и Европа.

Цейлонската канела се произвежда в Шри Ланка, Индия, Мадагаскар, Бразилия и Карибите, докато касия се произвежда предимно в Китай, Виетнам и Индонезия.

Канелата съдържа голямо количество етерични масла, канелен алдехид, смола, нишесте, евгенол и дъбилни вещества. Канелата е отличен източник на манган и един много добър източник на диетични фибри, калций и желязо. Две чаени лъжички канела съдържат 11.84 калории и 0.16 гр. мазнини.

Съдържание на желязо в 100 гр. канела – 38.07 мг.

Черен дроб
Черният дроб е витаминозна храна, богата на желязо. В началото на 1900 черния дроб  е бил предписван като лекарство за анемия, и като добавка за бременни дами.

Патешкият дроб (гъши дроб) осигурява най-много желязо – 30.5mg на 100 грама порция. Той е следван от свински черен дроб, който съдържа 17.9mg, следват, пилешки черен дроб, пуешки черен дроб, агнешки черен дроб и говеждия черен дроб.

Целина
Целината е прекрасен зеленчук, който е пристигнал при нас от Средиземноморието. В Древна Гърция тя е била смятана за вълшебно растение, което е имало магически сили и можело да подмладява.

Може би тайната на целината е в богатото съдържание на минерални вещества, тъй като тя съдържа много калий, калций, цинк, магнезий, фосфор и желязо.

Целината активно регулира обмяната на веществата, нормализира хормоните и изхвърля вредните вещества и излишните течности от организма. Тя се смята за енергиен и нискокалоричен продукт и има уникални особености.

Съдържание на желязо в 100 гр.  семена от целина – 44.9 мг.


Тиква

Тиквата е много вкусен и полезен зеленчук, който съдържа голямо количество каротин и витамини. В меката част се съдържат големи количества витамин D, който засилва жизнената дейност и ускорява растежа на клетката.

От органичните киселини в тиквата се съдържа предимно ябълкова киселина. В нея има достатъчно количество захарни вещества: глюкоза, фруктоза, захароза, Освен това тя съдържа минерални съединения и големи количества калций, фосфор, желязо, мед, флуор, цинк, а каротинът (витамин А), витамин С и витамините от група В влияят добре на функциите на червата. Тя е и добро диуретично средство.

Съдържание на желязо в 100 гр. тиквени семена – 15 мг.


Още някои храни и съдържанието им на желязо
Соя – съдържание на желязо в 100 гр. – 15.7 мг.
Боб – съдържание на желязо в 100 гр. – 11.6 мг.
Стафиди – съдържание на желязо в 100 гр. – 3.26 мг.
Спанак – съдържание на желязо в 100 гр. – 2.71 мг.
Сушени кайсии – съдържание на желязо в 100 гр. – 2.71 мг.
Булгур – съдържание на желязо в 100 гр. – 2.46 мг.
Коприва – съдържание на желязо в 100 гр. – 1.46 мг.

Източник: Здравница

Контакти

052 803 308
0882 639 144; 0888 986 991
profectus@abv.bg

Стани част от екипа!

Винаги търсим отговорни и работливи хора, желаещи да се развиват в областта на социалните услуги.

Кандидатствай